399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A turbófeltöltő

A turbófeltöltő

- 2011.09.13 22:22

Nézzük át, hogyan is működik a kényszer lélegeztető!


Elmélet:

A motorból kiáramló kipufogó gázt nem hagyjuk elveszni, hanem meghajtatunk vele egy turbinát. Az ellenkező oldalon egy másik turbina a normál légköri nyomásnál nagyobb erővel "fúj" be a motorba. Egy 2 literes 0.5 baros turbóval szerelt motor egy 3 literes teljesítményét tudja leadni.

Története röviden:

1905-ben Dr. Alfred J Büch találta fel. Először repülőkön alkalmazták (1933), majd lassan az egész világon elterjedt.

1975-ben a Porche sikeresen behozta a versenysportba is. Ameddig a kipufogógáz nem volt elég gyors, egy szelep és egy körkörös csőrendszer segítségével hagyták üresen pörögni a turbinát. Mikor talpra állt a nyomás a szelep összekapcsolt. Ezeket az autókat nagyon nehéz volt vezetni. Ha kanyarodás közben indult be a turbo általában ki is csúszott a kocsi. A korai turbómotorok sűrítési arányát csökkenteni kellett, mert a turbina teljes nyomásnál idő előtt felrobbantotta volna a benzin-levegő keveréket. Ennek következtében alacsony fordulatszámon a turbómotorok a hasonló hengerűrtartalmú hagyományos motoroknál gyengébbek voltak

Turbólyuk:

Régebben sokunk belefuthatott olyan szituációba, hogy hirtelen gázt adtunk visszakapcsolás nélkül, és vártuk az erőt. Ami nem jött. George Lucas szerint az erő velünk van. Ebben az esetben a turbóban volna, ami alacsony fordulaton bizony-bizony átáll a sötét oldalra. Ennek oka, hogy a kevés kipufogó gáz nem tudja megpörgetni a turbinát. A többi logikus. Turbina nem pörög a másik oldal nem tud nyomást produkálni a kocsi nem megy. Benzineseknél 2500-3500-as fordulatig, dieseleknél 2000-es fordulatig beszélhetünk erről a jelenségről.

Az ok okozati viszony természetesen most sem maradhat el. Hiszen esőben vagy csúszós úton ez a hirtelen jelentkező erőtöblet erősen veszélyessé tette az vezetést. A hátsó kerekesekről ne is beszéljünk.

Első javítás az Intercooler:

Aki kicsit mélyebben kíváncsi rá ebben a cikkben megtalálja a technikai részét.

Röviden ez a szerkezet lehűti a levegőt. Mivel a hideg levegőből többet lehet beszívni erősebb a motor. A turbóknál viszont még fontosabb, hogy kevésbé melegszik fel a blokk, és nyomatékosabbá is válik.

Kis nyomású turbó:

Régen a lehető legnagyobb teljesítmény volt a cél. Aztán a Saab a töltetlen motorokkal harcba szálló takarékos és viszonylag kezelhető erőforrással rukkolt elő.

Változó geometriájú feltöltő:

veteran-auto.hu - valtozo geometriaju turbo.jpg

A fenti ötlet ezzel a megoldással lett igazán úttörő és piacképes. Rájöttek ugyanis, hogy minél nagyobb nyomással áramlik a levegő, annál kisebb szögbe kell fordulnia a turbina lapátjának a maximális hatásfok eléréséhez. Magyarán a lapátok mindig a lehető legkedvezőbb szögbe fordulnak így próbálva szinten tartani a hatásfokot. Elmondható, hogy az ilyen feltöltőknél megszűnik vagy alig érzékelhető a "turbólyuk"

Másik technológia a beáramló cső keresztmetszetét állítja. Kevés kipufogó gáznál szűkíti így nő a nyomás.

B.R.