399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Dobfék - Tárcsafék személyautón

Dobfék - Tárcsafék személyautón

- 2009.03.02 12:00

Elég sok mindenre kihat a cím. Lehetne írni a fékrendszerekről, folyadékokról, ABS (hiszen veteránokat is szereltek már vele. 1936-ban találták ki, ám csak a 80-as évek végén terjedt el) stb... de most fókuszáljunk az alábbiakra.


Dobfék:

Hogy miért lett dobfék? Nem tudom. Szerintem a körkörös blokkolást és lassítást elősegítő egységnek is hívhatták volna :). Minket a dobfék valamivel jobban érint, hiszen a legtöbb veteránon hátul szinte biztosan, elől pedig gyakran előfordul. Igyekszem tömören összefoglalni, hogy hogyan is működik a vasalás témázata :) (Azért örülök, mert végre hivatalosan is tavasz van...hamarosan kezdődik a szezon...) Tehát maga a fékdob együtt forog a kerékkel. Belsejében a fékpofák álló azaz nem mozgó/forgó tárcsára vannak szerelve. Olajnyomás hatására a fékpofákat a munkahenger nekifeszíti a dob belsejének. Ha elengedjük a pedált egy rugó segíti a pofákat, hogy visszaálljanak eredeti pozíciójukba. Rendkívül egyszerű szerkezet. Magát a dobot általában öntik. A pofák gyakran acélból, a betétek műanyagból, acél-sárgaréz fémszálakból vagy grafit-cellulózból készülnek. A betétet ragasztással vagy szegecseléssel rögzítik a pofához.

Előnye:
Zárt térben a szennyeződés esélye elég csekély, kevésbé kopik, mint a tárcsafék így hosszabb az élettartama. (Javaslom évente 1* kifújni a dobból az elhasznált fékport.)

Hátránya:
A zárt tér miatt a hűtés elég sovány. Léteznek hűtőbordás modellek is, de egy szabadban forgó tárcsafék hűtésével nem tudja felvenni a versenyt. Ha olvastad az Elvis Presley és a Cadillac c. irományt ott pont hoztam erre egy példát, mikor Presley turné Cadillac-je kiégett a felforrósodott fékdob miatt.

Tárcsafék:

Alapjában véve 2 csoportra osztjuk a tárcsafékeket. Egyik a lyukas tárcsa másik a lyuktalan (behegesztették a lyukakat). A Ferrarikra az utóbbit szerelik, csak általában a tulajok kifurkálják a hegesztéseket.
Ugye senki sem hitte el amit írtam??? :) Persze, hogy csak vicc. Szóval van a fixnyerges és az úszónyerges típus.

Fixnyerges:
Rögzített kengyel veszi körbe a féktárcsát. 2 dugattyú nyomja a betétet a tárcsához

Úszónyerges:
Itt egy dugattyú tolja a betétet. A másik oldalon a "reakcióerő" nyomja. Magyarán a dugattyú  egyik oldalon értelemszerűen teszi a dolgát, de ahogy kimozdul a kengyel "elúszik" így a másik oldal is közelíteni fog. Gyakorlatilag 1 munkahenger végzi a kettő feladatát a fizika törvényeinek kihasználásával.

Előnye:
Nagy fékhatás, jó hűtés, automatikus utánaállítás.

Hátránya:
Könnyen szennyeződik ezáltal jobban kopik.

B.R.