399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Az olasz pók I. rész

Az olasz pók I. rész

- 2010.04.22 21:08

1956-ban egy teljesen új sportautó debütált Olaszországban. Ő volt a Pininfarina által tervezett Alfa Romeo Giulietta Spider...


www.veteran-auto.hu - Giulietta  Sprint

1956-ban egy teljesen új sportautó debütált az olaszországi Motor Show-n. Ő volt a Pininfarina cég által tervezett Alfa Romeo Giulietta Spider. A Spider névre érdemes kitérni. Angliában a sebesség örülteket Speedernek azaz sebességfüggőnek nevezték. Ez rá is ragadt az autóra csak Spider = pók formájában. Kiejtés kontra jelentés nagy labirintusa. Tehát ezzel a rágógumival kezdte pályafutását minden idők egyik legszebb Alfája.

Az első modellek kupéként (2+2 személyes, Giulietta Sprint) kezdték el zaklatni Toscana poros útjait 1954-ben. A keménytetős modelleket  a Bertone vállalat tervezte. A gyár számára igen nagy jelentőséggel bírt, mert az első kiadott modelljük volt a II. Világháború óta. Ekkor még sehol sem volt Edoardo Vianello - Guarda Come Dondolo című dala.  A motor előre került, de a kor divatjának megfelelően hátsó kerék hajtást kapott. 4 sebességes váltóval, 4 dobfékkel, spirál rugókkal szerelték fel.

1 évvel később Berlina is átszabta az autót. 2-ből 4 ajtós lett, ezáltal megnövelte a tengelytávot is. Mechanikailag megegyezett a Sprint kivitellel, de a motorja gyengébb, valamivel 50 lóerő alatt teljesített. Ugyanebben az évben Pininfarina is ceruzát ragadott és kicsit...nem is kicsit nagyon átszabta a gépet. Cabriot csinált belőle. Leheletnyivel csökkent a tengelytáv, de ugyanaz a mechanika maradt alatta, mint a Sprint változatnál. Ő lett a Giulietta Spider. Ennek köszönhetően 1956-ban végre megjelentek az igazi 2 üléses cabrio gigolo gépezetek.


www.veteran-auto.hu - Giulietta Spider

Ugyanebben az évben jött ki a  Veloce változat, amely dupla Weber DC03-as karburátort kapott így a teljesítménye 90 lóerőre emelkedett. Elődjeinél nagyobb tankot, illetve izmosabb első fékdobokat kapott. Az első és oldalsó üvegeket plexire cserélték. Súlytakarékosság miatt az ajtókat, motorháztető és a csomagtartót alumíniumból készítették el. A Veloce kivitel nyitott és kupé változathoz is rendelhető volt.


www.veteran-auto.hu - Giulietta Veloce


1957-ben sem ültek tétlenül, piacra dobták a Giulietta TI (Turismo Internazionale)-t. Külsőleg a Giulietta kasznit kapta meg viszont a Sprint erőforrását helyezték el benne. Így 65 lóerősre hízott a teljesítménye. Ez a tipus volt minden idők legsikeresebb Giulietta-ja (93.000 eladott példány).

www.veteran-auto.hu - Giulietta TI

1959-ben kisebb esztétikai változtatásokat hajtottak végre főleg a TI változaton.

1961-ben Berlináék ismét hozzányúltak a dízájnhoz. Módosították az orr-részt, a Sprint és a Spider modell is azonos tengelytávon futott. A TI újabb teljesítménynövelésen esett át, így már 75 paripa dübörgött a motorháztető alatt. 

 www.veteran-auto.hu - Sprint ZagatoUgyanebben az évben adták ki a Sprint Zagato névre hallgató igazi sportautót. 116 lóerő és csak 770 kg. Végsebessége megközelítette a 200 km/h-át. Mivel 300 munkaórába tellett megépíteni, igen borsos áron kínálták a piacon. Alig több, mint 200 db készült belőle.

 

 

 

 

 

 

1962-ben egy kicsivel populárisabb sport változatot is kínáltak a vásárlóknak Sprint Speciale néven. Ebből 7-szer többet adtak el, mint a Zagato által készített csodából.

 www.veteran-auto.hu - Sprint Speciale

 www.veteran-auto.hu - Sprint Speciale

Volt egy kisiklott, véleményem szerint igen csúnyácska "alfaj" is a Promiscua. Ebből a kombiból mindösszesen 91 darabot adtak el. A számok nem hazudnak. :)

www.veteran-auto.hu - Promiscua

 

B.R.